Frederikshavn Affald A/S
Referat
Ordinært møde
Dato | 2. marts 2017 | |
Tid | 09:00 | |
Sted | Knivholtvej 15, 9900 Frederikshavn, lokale 233 | |
NB. | ||
Fraværende | Ingen | |
Medlemmer | Jens Ole Jensen, formand
| |
Indholdsfortegnelse
1. 2. Nyt renovationssystem med separat indsamling af organisk affald 3. 4. 5.
Sagsfremstilling Orienteringen er vedlagt som bilag. Indstilling Direktionen indstiller, at bestyrelsen tager orienteringen til efterretning. Bilag Fordeling 1. Orientering fra direktionen, dateret 2. marts 2017 BEST
Bilag
170302 - Pkt. 1 B1 - Orientering fra direktionen åben.pdf
Beslutning - Frederikshavn Affald A/S den 2. marts 2017 Fraværende: Ingen |
|
|
|
| ||||||||||||||||||
|
|
|
| ||||||||||||||||||
Sagsfremstilling På bestyrelsesmødet før sommerferien blev det besluttet at arbejde videre med et renovationssystem, hvor der sker yderligere sortering af affaldet. Der skal udarbejdes projektbeskrivelse, som kan danne grundlag for en endelige beslutning. Frederikshavn Affald har lavet udkast til projektbeskrivelse, der fremgår af bilag 1. Opstart af renovationssystemet er sat til foråret 2017. Indstilling Direktionen indstiller, at bestyrelsens godkender projektbeskrivelsen. Bilag Fordeling 1. Projektbeskrivelse, dateret den 13. september 2016 BEST Beslutning - Frederikshavn Affald A/S 22. september 2016 Behandling af sagen udsættes til næste møde. Fraværende: Ingen Supplerende sagsfremstilling Efter offentliggørelsen af regeringens forsyningsstrategi kan der tilføjes følgende af betydning for renovationssystemet: Citat: "Borgerne får mulighed for at benytte andre ordninger end de kommunale". Betydningen af dette er uklart, men hvis det betyder, at borgerne kan fravælge besværlige eller dyrere løsninger, bliver det svært at udforme en ordentlig offentlig løsning. Sortering og genanvendelse er i de fleste tilfælde omkostningskrævende. Citat: "der bliver pligt for kommunerne til at anvende private løsninger til håndtering, herunder sortering mv. af kommunalt indsamlet affald". Dette er ikke umiddelbart noget problem, da det er planen at udlicitere hele sorteringen og behandlingen. Citat: "Det analyseres… at indføre national ensretning af affaldsindsamling af husholdningsaffald på tværs af kommunerne". Foreløbig kun en analyse, så der vil næppe komme begrænsninger i den nærmeste fremtid, men det er uklart, hvordan det vil blive gennemført. Indstilling Direktionen indstiller, at bestyrelsens tager stilling til projektets gennemførelse. Bilag Fordeling 1. Projektbeskrivelse, dateret den 13. september 2016 BEST Beslutningen om etablering af nyt renovationssystem udsættes, inden der er nærmere klarhed over konsekvensen af regeringens forsyningsstrategi. Fraværende: Ingen Supplerende sagsfremstilling Ved behandling af sagen på bestyrelsesmøde den 27. oktober var der tvivl omkring regeringens målsætninger vedrørende rollefordeling og ansvar for renovationsindsamling, hvorfor sagen blev udsat. Tvivlen er siden hen blevet fjernet gennem præciserende udtalelser fra Energiministeren. Han har fastslået både mundtligt og skriftligt, at opgaven med indsamling af renovation entydigt ligger hos kommunerne, og at alle borgere er forpligtede til at deltage og betale. Det er blandt andet sket som svar på en skriftlig henvendelse fra Ålborgs samt andre borgmestre. Forvaltningen ved Frederikshavn Kommune har på møde udtrykt samme opfattelse, og det er derfor aftalt, at vi kan starte processen op med indførelse af nyt renovationssystem fra marts måned 2018. Der er vedlagt en opdateret beskrivelse af teknik og proces som bilag 1. Efter behandling af sagen i Forsyningens bestyrelse sendes sagen til behandling i kommunen, som skal tilvejebringe det formelle grundlag i form af regulativer mv. Der forventes ikke øgede takster som følge af det nye system, og investeringerne er begrænsede, idet de nye containere er betalt tilbage i løbet af 5 år. Renovationssystemet er i overensstemmelse med Frederikshavn Kommunes affaldsplan. Indstilling Direktionen indstiller, at bestyrelsen godkender opstart at nyt renovationssystem som beskrevet i bilag. Bilag Fordeling 1. Renovation 2018 – Grønt affald til biogas, opdateret den 16. februar 2017 BEST |
Beslutning - Frederikshavn Affald A/S den 2. marts 2017 Fraværende: Ingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sagsfremstilling Næste ordinære bestyrelsesmøde er ifølge mødekalenderen for 2017 planlagt til torsdag den 20. april kl. 09.00. Indstilling Direktionen indstiller, at næste møde afholdes torsdag den 20. april 2017 kl. 09.00. |
Beslutning - Frederikshavn Affald A/S den 2. marts 2017 Fraværende: Ingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sagsfremstilling Direktionen anbefaler, at der ikke opretholdes tavshedspligt i forbindelse med denne dagsorden. Indstilling Direktionen indstiller, at der ikke opretholdes tavshedspligt i forbindelse med denne dagsorden. |
Beslutning - Frederikshavn Affald A/S den 2. marts 2017 Fraværende: Ingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sagsfremstilling |
Beslutning - Frederikshavn Affald A/S den 2. marts 2017 Fraværende: Ingen |
Til stede: Jens Ole Jensen, Jens Hedegaard Kristensen, Peter Høstgaard-Jensen, Peter Bak Frigaard, Ole Hansen og Jan Karlsson
Fraværende: Ingen
Underskrifter:
Som fraværende til mødet bekræfter jeg hermed, at jeg har læst referatet.
Ingen
Protokolfører: Annette Jensen